Nieuw Zeeland en 5 maanden al aan het reizen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Fiona Brouwer - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland en 5 maanden al aan het reizen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Fiona Brouwer - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland en 5 maanden al aan het reizen

Blijf op de hoogte en volg Fiona

13 Maart 2014 | Australië, Sydney



Het wordt weer eens tijd dat ik een blog schrijf dus bij deze. Ik heb nu weer alle tijd, moet me namelijk weer 24 uur vermaken op het vliegveld van Sydney. Momenteel ben ik alweer 5 maanden aan het reizen en heb ik net 5 te gekke weken achter de rug in Nieuw Zeeland. Hier ga ik van alles over schrijven, alvast sorry voor het mega lange verhaal!

Ik zal dan maar beginnen waar ik een maand geleden ben geindigt. 15 febuari in Rotorua waar we de bus gepakt hebben naar onze 2de culturele stop in Lake Aniwhenua. Dit is een totale andere culturele ervaring dan de 1ste. De 1ste was echt meedraaien in de cultuur van de maori, dus de ontmoeting zoals het hoort doen en dansjes te leren. Bij de 2de stop hadden we dat allemaal niet. Hier kwamen we terecht bij een gezin wat maori is maar niet met al die dingen er om heen. Wel een typisch maories gerecht gegeten: hangi, dit is een maaltijd die gekookt wordt op traditionele wijze, namelijk onder de grond. Super lekkere maaltijd met veel vlees, aardappelen, groentes en hele lekkere toetjes! Ik heb hier ook 2 dingen gedaan namelijk fried bread maken en leren weven met speciale nieuw zeelandse bladeren. Beide erg tof om te doen. S avonds nog naar de verhalen van opa van het gezin aangehoord.

Taupo, de plaats waar je als eerste op de route kunt gaan skydiven. Veeel mensen van onze groep deden dit en ze hadden fantastisch weer! Zelf heb ik het besluit genomen om te wachten tot Abel Tasman waar je beide eilanden kan zien, wat mij dus erg speciaal lijkt. Toen iedereen terug kwam na het springen was ik best jaloers iedereen had zn gloed over zich heen en hadden nog zoveel adrenaline dat wou ik ook haha.

Blue duck station: een boerderij in de middle of nowhere waar we 1 nacht verbleven. Hier ben ik samen met claire, emily, loes en chris naar een waterval gelopen en daar vervolgens gezwommen, mijn god wat was dat water koud! Voornamelijk het verschil met die ochtend (was toen naar een natuurlijke warm water bad gegaan en daar brande je je zo warm was het haha). En wat bleek hier in de blue duck was poul ook, de jongen die ik in melbourne heb ontmoet en hij gaat samen met ons morgen mee!

Tangoriro alpine crossing: de bekendste dagwandeling van nieuw zeeland. En wij mochten hem lopen, het weer was namelijk fantastisch!! Samen met loes, chris, oisin, cian, jack, penelope, emily en rebecca heb ik deze wandeling volbracht. Voor deze wandeling staat 7,5 uur en wij hebben er 6 uur over gedaan met 1 uur break om te genieten van al het moois om ons heen. Ik zeg dat hebben wij snel gedaan! 1 stuk was behoorlijk stijl wat ik op mijn manier heb gedaan, op mijn kont naar beneden glijden haha! Iedereen dacht dat ik gek was maar dat maakt me geen zak uit ik kwam veilig beneden:). Deze tocht was echt geweldig, 6 uur lang wandelen tussen actieve vulcanen, waar de rook nog vanaf komt!! Mocht ik ooit weer terug komen in NZ ga ik deze tocht zeker weer doen. Door deze tocht heb ik het begin van mijn vriendengroep ontmoet, waar ik bijna de hele tijd mee door ga reizen. Na de wandeling stond in het hostel de hotpool te wachten op ons wat heel tof was en daarna met zn allen gegeten in het restaurant. Samen met loes ben ik 1 nacht langer gebleven om bij te komen en een heerlijke chilldag in te lassen.

Wellington: na 1 dag weer herenigd met onze groep! In wellington heb ik eerst de stad wat verkend om savonds het nachtleven te verkennen. Beerpong gespeeld samen met Anette (wel de 2de ronde gehaald!) Haha daarna nog met een groep de stad in geweest en flink gefeest. Om de volgende dag heel vroeg de ferry te nemen naar het zuidereiland. Resultaat 1 uur geslapen en super fit op de boot haha.Kreegg van iedereen te horen hoe ik dat deed, haha ik zo tsjaa leeftijd he! Aangezien iedereen waar ik mee omga tussen de 22 en 31 is op mij en emily na haha.

Het zuidereiland!
het gedeelte wat qua weer erg wisselvallig is en veel verandering in de natuur. Om de zoveel meter zie je weer iets anders waar je weer wauw opzegt. De eerste overnachtingplaats is Abel Tasman. Een mooi national park waar 1 van de great walks zich bevindt. Ik ben samen met Emily en Loes 4 nachtdn gebleven. Voornamelijk gelopen, op het strand gelegen en gechilld haha.

En toen laatste ochtend hier bestond het uit SKYDIVEN! Eindelijk is het mooi weer en mag ik springen! Had namelijk al 2x geprobeerdt, maar toen was het weer niet goed etc... Ik kan je vertellen wat een kick geeft dit, echt 1 van de tofste dingen die ik ooit heb gedaan! Samen met je tandemspringer stap je het vliegtuig in en met 2 andere springers met hun masters. Ik zat samen met loes en julie en ik mocht als eerste. Als eerst hadden we een geweldige vlucht van 10 tot 15 minuten waar we te horen kregen wat wat was en we konden inderdaad beide eilanden zien! OMG en dan het moment dat de deuren open gaan en ik mijn voeten over de reling moest brengen. Tering wat is dat eng! En dan het moment dat je gaat OMG!!! ZOOOOOOO VET!! De vrije val duurde ongeveer 40 tot 45 seconden om vervolgens 5 minuten in de parachute te hangen om daarna weer veilig op de grond te staan. Tijdens de vrije val werdt er een filmpje en allemaal fotos gemaakt, super mooi geworden. Mijn landing was alleen erg slecht hahaha. Hij zei eerst we gaan landen op onze kont en tsjaa op het laatste moment zei die ga staan en toen was ik al te laat.... die man viel bijna over me heen haha ging dus niet zo soepeltjes. Maar wat is dit vet! Ik wil dit zo ie zo nog een keer doen!!!

Door naar greymouth, waar we onderweg langs de pancake rocks zijn gegaan. In greymouth heb ik een greenstone ketting gemaakt.
Volgende dag door naar Franz Josef de volgende toffe plaats met een fantastische activiteit! Ik heb hier de heli ice explore gedaan, dit betekent dat je ongeveer 20 minuten in een helicopter zit en dan gedropt wordt op een glacier waar je 3 uur lang op onderzoek uitgaat! In eerste instantie was ik niet zo happy omdat ik mezelf heb opgeofferd om naar de andere groep te gaan ipv bij mijn vrienden te blijven. Maarja weer kans om nieuwe mensen te ontmoeten, wat gelukt is want hier heb ik Mai, Lucy en Sara ontmoet die nu ook behoren tot mijn vriendengroep haha. Ook poul zat in deze groep wat altijd lachen is! Het avontuur op de glacier was in 1 woord geweldig! Opeens sta je met dikke kleren aan op een glacier met allemaal ijs, fantastisch, omdat wij de eerste groep van de dag waren moesten wij het meeste een gangbaar pad zoeken. Heel tof! Ook de helicoptervlucht was waanzinnig en al samen met Keshia en Mark besloten om met zn 3en een helicopter te kopen hahah. Na de glacier zijn we nog naar de hotwaterpools gegaan waar we gratis entree voor hadden. Hier 2 uur lang bijgekomen en genoten. Savonds ben ik met Mai, Lucy en Vivianne uitgeweest en een toffe avond gehad!

Wanaka de laatste stop voor queenstown. In wanaka heb ik een wandeltocht gedaan met een mooi uitzicht op 2 laken. Helaas was het wat minder weer maar goed, daar moeten we maar mee dealen.
Dan opweg naar de partystad van NZ Queenstown! Hier aangekomen stonden Keshia en Mark al op mij te wachten (die waren daar namelijk al een tijdje). Omdat het zoooo koud was (10 graden overdag en zelfs sneeuw op de toppen van de bergen, ja ik weet het valt best mee... maar als je er geen kleding voor hebt dan is het koud:p) ben ik naar de bioscoop geweest wat super gezellig was! Savonds met de hele bubs uitgeweest wat een topavond werd, 1 liter bier voor 10 dollar wat spotgoedkoop is. En nee iedereen zijn eigen 1 liter, we houden niet van delen hahah. Een avond om nooit te vergeten!
de volgende dag heb ik dat ook gemerkt haha, een lichte hangover deze dag....

Naar het diepe zuiden
van de vorige groep hadden we al gehoord dat het niet echt de moeite waard is.. hmppf niet een goed voorteken voor 2,5dagen die voor ons liggen.. eerste stop milford sound, waar ik samen met de rest een bootcruise heb geboekt. Wat een prachtig gebied dit fjordland! Zoveeel watervallen, bergen en van alles heeeeeeel tof! Het onderkomen voor de 2 nachten was primitief maar oke en gezellig knus. Tijdens deze kleine tocht nog zeehonden en pinguins gezien, tof om deze in het wild tegen te komen!

Weer terug naar queenstown waar we onze 2 grote vrienden Poul en Anette weer tegen zijn gekomen! Natuurlijk weer opstap geweest, maar ik was kapot dus niet heel lang gebleven helaas.. is namelijk de laatste avond met iedereen.

ik had savonds al van een paar afscheid genomen maar vannochtend was het toch wel zwaar om afscheid te nemen van de rest. Ik wou ze niet meer loslaten! Gelukkig ga ik niet gelijk helemaal alleen oppad. Samen met keshia en sara ga ik naar mount cook en rangitata. 2 dorpen waar ik niet veel gedaan heb, bij mount cook omdat het slecht weer was en bij rangitata omdat daar bijna niks te doen is. Haha wel genoten van de rust en de mooie natuur!

Christchurch!
op bezoek bij laura, een engels meisje die ik 3dagen in australie heb ontmoet. Zij studeert voor 1 jaar in christchurch en ik mocht bij haar verblijven voor 3 nachten! De eerste dag moest zij werken dus heb ik alleen wat geshopt en wat dingetjes uitgezocht om savonds gezellig uit eten te gaan en een filmpje te kijken. Zaterdag heeft ze mij de stad laten zien, of tenminste wat er nog van over is. 4 jaar geleden is de stad verwoest door een hevige aardbeving en helaas hebben ze geen geld om het op te knappen, waardoor je nog de tragedie door de hele stad ziet. Na dit heftige zijn we nog een berg opgeklommen waar je fantastisch uitzicht hebt over de hele stad... hier zie je ook plekken waar het gewoon kaal is waar eerst flatten en huizen enz stonden... s avonds hadden we een flatparty, veel nieuwe mensen ontmoet en natuurlijk alleen maar nieuw zeelandse studenten! Wel leuk om dit mee te maken want het is heel anders dan de backpackersfeestjes haha. Zondag moest laura weer werken en ben ik zelf even de stad ingeweest. Deze 3 dagen waren erg leuk en zo tof om mensen terug te zien na zoveel maanden!

Na christchurch ging ik dan helemaal alleen verder naar Kaikoura. Hier heb ik gezwommen met wilde dolfijnen! sochtends om 5.30 uur al vertrokken, pff veel te vroeg en het water veel te koud! Haha maar dat moment dat je in het water ligt met 200/300 wilde dolfijnen om je heen is fantastisch en vergeet je verder alles om je heen. Om de dolfijnen naar je toe te trekken kun je 3 dingen doen: geluidjes maken, rondjes draaien en naar beneden duiken. Hahaha zit je dan in het water en iedereen maakt vreemde geluidjes haha. Op een gegeven moment waren er 4 dolfijnen bij me die allemaal met mij rondjes gingen zwemmen! Zoooo tof!!! Echt een ervaring rijker!

De laatste paar daagjes waren voornamelijk in de bus zitten opweg naar auckland. Hier heb ik afgesproken met sofie! Heel leuk om haar na 5 maanden weer te zien!! En zoooo toevallig de boerderij waar ik ga wwoofen, heeft zei ook gewwoofd en ze vertelde dat het een geweldig gezin is en leuke werkzaamheden zijn! Goed voor uitzicht dus.

Gisteren ben ik dan vertrokken uit nieuw zeeland en moest ik met tranen in mijn ogen afscheid nemen van dit fantastische land en de ongelovelijke 5 toffe weken die ik hier beleefd heb en de beste reismaatjes ontmoet! Het nadeel van reizen is dat je telkens weer afschrid moet nemen maar het voordeel is je hebt overal in de wereld mensen wonen die je kent en waar je zo opbezoek kan! Met dank aan Loes, Geke, Laura, Emily, Julie, Keshia, Mark, Chris, Oisin, Cian, Jack, Emily, Rebecca, Penelope, Vivianne, Poul, Mai, Lucy, Sara, Laura en Micheal is deze trip geweldig geweest!

Nu zit ik alweer een aantal uur te wachten op het vliegveld van sydney, te wachten op mijn vlucht naar perth. In perth verblijf ik 2 nachten om vervolgens door te reizen naar geraldton waar ik ga wwoofen. Het plan is om 1 maand te gaan zoeken naar werk, mocht ik in diemaand geen werk vinden ga ik 3 maanden wwoofen en voor mijn 2de work and holiday visa, om vervolgens eind juni/begin juli thuis te komen. Indien ik wel werk vindt ga ik 3 maanden werken en dan nog 2 maanden rondreizen dus dan kom ik pas half augustus thuis. Beide opties zijn voor mij oke, als ik maar geniet! Ik heb tich al met mezelf afgesproken dat ik ooit terug kom naar australie en nieuw zeeland!

Nou dit was het dan weer voor deze keer. Ik krijg morgen ook weer een nieuw mobielnummer, zodra ik dat weet zet ik het op facebook. De laatste fotos van mijn reis door nieuw zeeland staan ook al op facebook. Als ik meer weet over hoe mijn reis verloopt horen jullie dat van me. Liefsxxxxxx


  • 14 Maart 2014 - 21:21

    Mem:

    Volgens mij kan je geen vliegveld meer zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fiona

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 26661

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2013 - 09 Juli 2014

Australië en Nieuw Zeeland

20 April 2013 - 24 September 2013

Stage en werk in Frankrijk

07 Mei 2011 - 15 Augustus 2011

Stage

Landen bezocht: